آسمان برای گرفتن ماه تله نمی گذارد، آزادی خود ماه است كه او را پایبند می كند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تهیه سیر ترشی با کیفیت و خوشمزه

آموزش تهیه سیر ترشی با کیفیت و خوشمزه

http://em-esf.ir/wp-content/uploads/2016/12/2013-08-06_183408.jpg

طرز تهیه سیر ترشی معروف و پُرطرفدار

 

سیر ترشی یکی از انواع ترشی است که طرفداران زیادی دارد. در این مطلب طرز تهیه آن را به شما آموزش می دهیم. این ترشی پس از دو ماه قابل خوردن است.
مواد لازم برای سیر ترشی :

سیر  یک كیلوگرم
 سركه  حدود یک لیتر
 نمک  ۲ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه سیر ترشی :
بوته‌های سیر، در بهار تازه است و برای تهیه این ترشی مناسب می باشد. چندین لایه از پوست روی آن‌ها جدا كنید تا حبه ها مشخص شوند اما بوته‌ها به صورت درسته باقی بمانند و از هم جدا نشوند. به عبارت دیگر، بوته‌های سیر فقط باید یك لایه پوست داشته باشند و ریشه آن هم گرفته شود.

 

در فصل های دیگر- كه سیر خشك در دسترس می‌باشد- به مدت یك روز آن را بخیسانید. سپس ریشه و پوسته‌های اضافی را بگیرید و آن را در صافی بریزید تا خشك شود.

اگر بوته‌ها ناصاف و فرورفته باشند، بهتر است آن‌ها را حبه حبه كنید تا ناهمواری ها و دورریز آن‌ها گرفته شود، بدون آنكه پوستشان را كاملاً جدا كنید.

 

سپس سیرها را به‌طور مرتب درون شیشه بچینید، یك قاشق چایخوری نمك به آن بیفزائید و سركه رویش بریزید تا كاملاً روی آن را بگیرد. پس از گذشت چند روز سركه به خورد سیرها می‌رود و سر آن‌ها خالی می‌شود. مجدداً سركه اضافه كنید تا ظرف پر شود.

 

با گذشت زمان، رنگ سیر تغییر می‌كند و به سمت قهوه‌ای می‌گراید و پس از چندین سال، كاملاً سیاه و شیرین خواهد شد.

http://em-esf.ir/wp-content/uploads/2016/12/P2650784.jpg

اگر از سركه طبیعی برای تهیه این ترشی استفاده می‌كنید، سیرترشی باكیفیت بالائی خواهید داشت. این ترشی، دست‌كم پس از ۲ ماه قابل مصرف است.

 

برای تهیه سیر ترشی هفت ساله به ۲ نوع سرکه یعنی سرکه بالزامیک و سرکه خرما نیاز خواهیم داشت. دلیل استفاده از سرکه بالزامیک در ساختار این ترشی این است که سیر ترشی در طول زمان ۷ سال تغییر رنگ خواهد داد و به رنگ تیره بدل خواهد شد. لذا، استفاده از سرکه بالزامیک اولین حقه در دست‌یابی به ترشی هفت ساله خواهد بود.

سرکه خرما همچنین، دومین ترفند تهیه این ترشی است. ترشی سیر هفت ساله به مرور زمان شیرین خواهد شد. لذا، با استفاده از سرکه خرما طعم شیرینی را به ترشی منتقل خواهیم کرد.

نکته سوم که از دو مورد بالا مهم‌تر است، استفاده از سس سویا است. سس سویا این امکان را فراهم خواهد کرد که فرآیند تخمیر در ترشی تسریع گردد و ره ۷ ساله در ۴۰ روز میسر شود.

توصیه می‌شود برای تهیه این ترشی از کله سیر کامل استفاده نمایید. برای این منظور کافیست تنها پوسته خارجی سیر را تمیز کنید و پس از آبکشی و خشک شدن، سیر آماده تهیه ترشی خواهد بود.

در صورت در دسترس نبودن سرکه بالزامیک و سرکه خرما می‌توانید به همان میزان از سرکه قرمز و شکر قهوه‌ای و یا عسل استفاده کنید در این صورت سرکه خرما را نیز می‌توانید حذف کنید.

مواد لازم جهت تهیه سیر ترشی هفت ساله

سیر

۵۰۰ گرم

سرکه بالزامیک

۲ پیمانه

سرکه خرما

۲ پیمانه

سس سویا

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سیر ترشی هفت ساله

  1. ابتدا بوته‌های سیر را تمیز کنید و پس از شستن و خشک کردن سرکه بالزامیک و سرکه خرما را با یکدیگر ترکیب کنید و سیر‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در سرکه بجوشانید. توجه داشته باشید که سیر‌ نباید خیلی نرم و له شود.
  2. سس سویا را در این مرحله اضافه کنید و در صورت تمایل از مقداری زرشک و برگ آویشن تازه برای معطر کردن ترشی استفاده نمایید.
  3. سیر‌ها را پس از خنک شدن به ظرف مورد نظر منتقل کنید و سرکه را روی آن بریزید. توجه داشته باشید که سرکه باید روی سیر‌ها را بپوشاند.
  4. در نهایت در ظرف را محکم ببندید و به مدت ۴۰ روز در جایی تاریک نگه‌داری کنید.

 

آموزش تهیه سیر ترشی با کیفیت و خوشمزه